do. jul 25th, 2024

Een vlucht van A naar B heeft een bepaald aantal kilo brandstof nodig dat wordt getankt. Dan is er nog brandstof die legaal verplicht is, zoals een extra half uur vliegen (wel zo veilig), en brandstof om naar een uitwijkluchthaven te vliegen (ook wel zo veilig). Hier gaat dit artikel niet over.

Soms neemt een vliegtuigmaatschappij nog extra brandstof mee, dit heet tankering. KLM is sinds begin 2023 voor een groot deel gestopt met het meenemen van extra brandstof. KLM is dus deels gestopt met tankering. Waarom niet helemaal, en waarom nemen airlines eigenlijk extra brandstof mee?

Tankeren levert geld op

Als een vliegtuigmaatschappij tankt betaalt hij daarvoor, net als jij bij een tankstation aan de snelweg (of N-weg) een bepaalde prijs voor. Deze prijs verschilt van dag tot dag en verschilt ook van plek tot plek. Aan de snelweg (lees: in landen waar je veel voor olie betaalt) is deze prijs hoger dan op bijvoorbeeld vliegvelden in zuid-Europa of in het midden-Oosten. Daarom nemen vliegtuigmaatschappijen soms wat meer brandstof mee op routes naar ‘dure’ bestemmingen. Omdat een deel daarvan weer verbrandt door het meenemen van extra gewicht (brandstof) en dus zo zorgt voor extra uitstoot, is het voor het milieu helemaal niet gunstig. Niet duurzaam, wel goed voor de portemonnee van de airline, die hierdoor wel een paar honderd euro winst kunnen maken.

KLM stopt vanwege duurzaamheid

KLM is dus gestopt met deze vorm van tankeren. Dit levert een CO2-besparing op, omdat KLM in 2030 een CO2-besparing van 30% per passagier wil realiseren. Vliegtickets zullen hierdoor iets duurder worden, maar er worden tenminste niet onnodig veel kilo’s brandstof verstookt omdat tanken ter plaatse een stukje goedkoper is dan op de bestemming. Let wel op: dit gaat nogmaals niet over de veiligheidsmarge van het half uur vliegen en het uitwijken, die KLM uiteraard wel gewoon blijft tanken (en ook moet tanken).

Operationeel tankeren

Soms kan het gebeuren dat er ter plaatse geen brandstof is (brandstofstaking zoals laatst in Frankrijk), tijdelijk vervuilde brandstof is (zoals op sommige vliegvelden in Azië en Afrika) of andere redenen zijn waardoor er extra brandstof meegenomen moet worden. Wel zo handig, anders krijg je door vervuilde brandstof motor storingen tijdens de vlucht zoals deze Brussels Airlines in 2018 had. Daarom blijft KLM deze vorm van tankeren, het zogenaamde operationele tankeren, dan ook nog gewoon doen. Dit heeft echter geen economisch motief.

Doen meer vliegtuigmaatschappijen dit?

Het is niet bekend dat er al vliegtuigmaatschappijen zijn gestopt met tankeren voor het milieu. KLM lijkt de eerste die dit doet. Echter lijkt het lood om oud ijzer omdat bekend is dat vliegtuigmaatschappijen uit het midden-oosten zoals Emirates en Qatar zoveel mogelijk brandstof meenemen uit het midden-oosten en op Schiphol soms helemaal niet tanken. Dit zorgt voor een extra uitstoot van duizenden kilo’s brandstof. Deze vliegtuigmaatschappijen hoeven zich namelijk niet te houden aan de regels in de EU en lijken zich in ieder geval zeker niet druk te maken over het klimaat.

Door Niels

Ik ben een fervent reiziger en reis graag met het vliegtuig naar verre bestemmingen. Door de voordelen van het werken bij een luchtvaartmaatschappij kan ik goedkoper vliegen.